Τους άξονες της πολιτικής για αναβάθμιση σχολείων και εκπαιδευτικών παρουσίασε σε ειδική εκδήλωση μαζί με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την παιδεία περιλαμβάνει νομοσχέδιο το οποίο αφορά στην αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών και στην αυτονομία σχολείων. Η παρουσίαση του αναβαθμισμένου σχολείου  έγινε στο «Στρογγυλό σχολείο» Αγίου Δημητρίου Αττικής.

Από το Σεπτέμβριο εντάσσονται στα δημοτικά η Αγγλική Γλώσσα, ο επαγγελματικός προσανατολισμός, η οδική αγωγή, η σεξουαλική αγωγή κ.α. Επίσης θα δοθούν 150 εκατομμύρια ευρώ για την προμήθεια διαδραστικών πινάκων στα σχολεία. Από τη νέα χρονιά τα παιδιά θα πηγαίνουν στα νηπιαγωγεία από 4 ετών.   

Οι αλλαγές στα σχολεία θα κινηθούν σε 4 βασικούς άξονες

Νέες δεξιότητες για να καλλιεργούν τα παιδιά κριτική σκέψη. Από τον Σεπτέμβριο σε όλα τα σχολεία μπαίνουν τα εργαστήρια δεξιότητας. Όπως οδική αγωγή, επιχειρηματικότητα, σεξουαλική αγωγή κ.α. Αγγλικά στα δημοτικά σχολεία. 123 νέα προγράμματα σπουδών. Νέο πολλαπλό σχολείο για να επιλέγουν οι εκπαιδευτικοί ποιο θέλουν να διδάξουν. Θα δοθούν 150 εκατομμύρια ευρώ για διαδραστικούς πίνακες στα σχολεία.

Ίσες ευκαιρίες για όλους. Ισότιμη πρόσβαση όλων στην εκπαίδευση. Στα Νηπιαγωγεία από 4 ετών τα παιδιά από τη νέα χρονιά. Διπλάσια πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Θα δοθούν 112 εκατομμύρια για ψηφιακό εξοπλισμό.

Εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές για τους νέους ανάλογα με τις κλίσεις και προτιμήσεις τους. Από φέτος για πρώτη φορά το παράλληλο μηχανογραφικό για την εισαγωγή στα ΙΕΚ . Από το δημοτικό ο επαγγελματικός προσανατολισμός από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Για πρώτη φορά  θα λειτουργήσουν τα πρώτα Πρότυπα επαγγελματικά λύκεια .

Ενδυνάμωση εκπαιδευτικών. Οι αποφάσεις να λαμβάνονται μέσα στα σχολεία. Ρυθμίσεις για ελεύθερο και αυτόνομο σχολείο. Μέντορες εκπαιδευτικοί, οι οποίοι θα στηρίζουν τους νεοεισερχόμενους καθηγητές και δασκάλους. Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.   

Το νομοσχέδιο θα κινηθεί κυρίως στους εξής άξονες:

  • Στο πλαίσιο της Αυτονομίας της σχολικής μονάδας, θα εισαχθεί το πολλαπλό βιβλίο στα σχολεία και θα γίνει προκήρυξη για τη συγγραφή νέων βιβλίων
  • Ταυτόχρονα δημιουργείται ο νέος θεσμός του Μέντορα εκπαιδευτικού για την ένταξη των εκπαιδευτικών στο σχολείο. Ο ρόλος τους θα είναι η καθοδήγηση  των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών, ενώ προβλέπεται και θέση Ενδοσχολικού συντονιστή.
  • Επίσης, η θητεία διευθυντών και στελεχών αυξάνεται στα 4 έτη από 3 σήμερα ενώ καταργείται το όριο των 2 θητειών στο ίδιο σχολείο. Δημιουργούνται 800 θέσεις
  • Συμβούλων Εκπαίδευσης, ενώ σε κάθε διεύθυνση θα υπάρχει και Επόπτης Εκπαίδευσης.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
 
Η υπουργός Νίκη Κεραμέως, ανακοίνωσε ότι ο σχεδιασμός για την αξιολόγηση προβλέπει ότι αυτή θα γίνεται σε 3 στάδια, εκ των οποίων τα δύο θα αξιολογούνται ανά τετραετία και το τρίτο ανά διετία. Συγκεκριμένα:

  1. Η γενική και ειδική διδακτική των εκπαιδευτικών, θα αποτιμάται από τον σύμβουλο εκπαίδευσης ανά 4 έτη
  2. Το παιδαγωγικό κλίμα της τάξης θα αποτιμάται από τον διευθυντή επίσης ανά τετραετία.
  3. Η υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια θα αποτιμάται και από τον διευθυντή και από τον Σύμβουλο, ανά διετία.

Η αξιολόγηση θα γίνεται σε 4βαθμη περιγραφική κλίμακα:

  1. Μη ικανοποιητικός
  2. Ικανοποιητικός
  3. Πολύ καλός
  4. Εξαιρετικός

Οι εκπαιδευτικοί των στοιχείων 1 και 2 θα παραπέμπονται σε επιμόρφωση. 

Μητσοτάκης για αξιολόγηση: Κανείς δεν θα απολυθεί
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε σε εκδηλώσεις διαμαρτυρίας εκπαιδευτικών έξω από το σχολείο, όπου γινόταν η εκδήλωση για την παρουσίαση του νέου σχολείου. 

«Έτσι γίνεται στη Δημοκρατία αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί ενοχλεί τους εκπαιδευτικούς η αξιολόγηση. Οι μαθητές συνέχεια αξιολογούνται, το ίδιο πρέπει να γίνει και με τους εκπαιδευτικούς. Η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα κανείς δεν θα απολυθεί. Στον κόσμο του 2021 δεν μπορούμε να συζητάμε εάν θα γίνει αξιολόγηση γιατί η αξιολόγηση που προωθούμε έχει και τον χαρακτήρα της επιβράβευσης», είπε ο Πρωθυπουργός.

Μητσοτάκης: Ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά

«Μεγάλη σημασία αποδίδουμε στις γλώσσες» προέταξε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Το γεγονός ότι από την ηλικία των 4 μαθαίνουν μια ξένη γλώσσα. Το νηπιαγωγείο ξεκινάει στα 4. Ξέρουμε ότι οι βασικές συνάψεις του εγκεφάλου έχουν διαμορφωθεί μέχρι τα πρώτα 6-7 χρόνια, αλλά το τι γίνεται έχει μεγαλη σημασία. Ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά. Να έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν σε ένα δημόσιο σχολειο και να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες να επιλέξουν τι θα κάνουν στη ζωή τους» υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Επίσης, δήλωσε ότι χαίρεται που το μάθημα του επαγγελματικού προσανατολισμού μπαίνει στο ωρολόγιο πρόγραμμα.

Περαιτέρω, επισήμανε πως δεν είναι τυχαίο ότι ένας τους τέσσερις που φοιτούν σε δημόσιο ΙΕΚ είναι απόφοιτοι πανεπιστημίου. «Επέλεξαν έναν άλλο δρόμο ο οποίος θα τους βοηθήσει περισσότερο να διαπρέψουν επαγγελματικά. Δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι στο πανεπιστήμιο. Υπάρχουν επαγγέλματα δημιουργικά.

Σίγουρα είναι λάθος να σπρώχνουμε παιδιά σε τμήματα πανεπιστημίων που δεν έχουν μεγάλη ζήτηση. Δεν θα θέλατε να πάτε σε τμήμα στο οποίο μπήκατε τυχαία. Δεν είναι καλό ούτε για εσάς ούτε για τη δημόσια εκπαίδευση» συμπλήρωσε.

Τίποτα δεν μπορεί να εφαρμοστεί χωρίς τους δασκάλους, τους καθηγητές μας

«Τίποτα από όλα όσα μιλάω δεν μπορεί να εφαρμοστεί χωρίς τα στελέχη της εκπαίδευσης, τους δασκάλους, τους καθηγητές μας» ανέδειξε κατά την ομιλία του ο πρωθυπουργός.

«Όταν συζητούσαμε προεκλογικά το πρόγραμμά μας, πάντα έλεγα δώσε παραπάνω βαθμό ελευθερίας στα σχολεία» συνέχισε και αναφερόμενος στο νέο αναβαθμισμένο σχολείο είπε: «Κάνουμε ένα σημαντικό πρώτο βήμα με το πολλαπλό βιβλίο. Τη δυνατότητα να επιλέξουν οι δάσκαλοι ποιο βιβλίο τους ταιριάζει καλύτερα. Τη δυνατότητα να εξετάζουν με διαφορετικούς τρόπους. Θα κάνει την τάξη ο δάσκαλος και ο καθηγητής πιο δημιουργική και πιο ευχάριστη. Δημιουργικότητα που συναντώ συνέχεια όταν συνομιλώ μαζί τους».

 «Η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Έχει στόχο να βοηθήσει δασκάλους και καθηγητές να γίνουν καλύτεροι»

«Καθένας έχει δικαίωμα να διαδηλώνει. Θα ήθελα να τους φωνάξω μέσα και να συζητήσω μαζί τους γιατί τους ενοχλεί η έννοια της αξιολόγησης» ανέφερε εν συνεχεία ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Ειδικότερα, αφού σημείωσε ότι οι μαθητές αξιολογούνται συνέχεια, τόνισε πως η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. «Έχει στόχο να βοηθήσει δασκάλους και καθηγητές να γίνουν καλύτεροι» υπογράμμισε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε: «Να σπάσουμε προκαταλήψεις που κρύβονται μόνο σε κούφια λόγια».

Επιπροσθέτως, επισήμανε πως «μπορούμε να συζητήσουμε για το πώς θα γίνει η αξιολόγηση. Ποιος θα αξιολογεί…», σημειώνοντας ότι «η αξιολόγηση συμπεριλαμβάνεται στο νομοσχέδιο και στο χέρι μας είναι να την κάνουμε πράξη με τον πιο παραγωγικό και ουσιαστικό τρόπο. Η αξιολόγηση έχει και τον χαρακτήρα της επιβράβευσης. Ο δάσκαλος και καθηγητής που κάνει το κάτι παραπάνω πιστεύω ότι θέλει μια αναγνώριση ότι δούλεψε σκληρά και προσέφερε κάτι περισσότερο. Είναι σημαντικό να αναγνωρίζεται η σπουδαία δουλειά.

 Να προσφέρουμε καλύτερη εκπαίδευση σε έναν κόσμο που αλλάζει

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο πρωθυπουργος στις «φιλοδοξίες για το νέο σχολείο που θέλουμε να χτίσουμε». Θα χρειαστεί χρόνος, αναγνώρισε και κατέστησε σαφές πως «είμαστε απολύτως πεπεισμένοι ότι κάνουμε το σωστό για τους δασκάλους, τους καθηγητές, πάνω από όλα για τους μαθητές. Να σας προσφέρουμε καλύτερη εκπαίδευση σε έναν κόσμο που αλλάζει».

«Όποιος πιστεύει ότι μπορούμε να μείνουμε ακίνητοι, σας οδηγεί στο λάθος δρόμο» επισήμανε παράλληλα και διαμήνυσε πως «εμείς είμαστε εδώ για να κερδίσουμε το χαμένο χρόνο, να σπάσουμε στεγανά και αντιλήψεις που ταλαιπώρησαν την εκπαίδευση, όλα συμπεριλαμβανόντουσαν στο πρόγραμμα της ΝΔ».

Επίσης, απηύθυνε κάλεσμα, «με ήσυχη συνείδηση και αίσθημα ενθουσιασμού» όπως είπε, «να βαδίσουμε μαζί, να κάνουμε πράξη το όνειρο. Να αναβαθμίσουμε το σχολείο και να δημιουργήσουμε προοπτικές ζωής για κάθε ελληνόπουλο στην πατρίδα μας».

Πηγή: madata.gr